مصاحبه اختصاصی با بهنوش بختیاری

مصاحبه با بهنوش بختیاری

بهنوش بختیاری: چرا دلیلی نباشم برای شاد شدن مردم؟
بهنوش بختیاری از پدیده‌های بازیگری در عرصه طنز است.  او که فعالیت حرفه ای اش را با منشی گری صحنه در فیلم «میهمان مامان» به کارگردانی داریوش مهرجویی و سریال «هزاران چشم» به کارگردانی کیانوش عیاری آغاز کرده است؛ در طی سال‌های اخیر حضورش در هر فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی در موفقیت کلیت آن مجموعه تاثیر بسزایی داشته است. بهنوش بختیاری در اکثر اوقات سایه بازی اش به دیگر بازیگرانی که با او در یک سکانس مشغول ایفای نقش هستند سنگینی می‌کند. در سال جاری جدا از حضور در تعدادی تله فیلم تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی «کیش و مات»، «زندگی شیرین» و «دو خواهر» نیز از او به اکران در آمده اند که باعث شده در طی این ماه‌ها در عرصه سینما نیز حضور پر رنگی داشته باشد.

اولین فیلم یا سریالی که به صورت حرفه ای در آن حضور داشتید چه بود؟
سریال «هوای تازه» که به کارگردانی محمد رحمانیان در سال 1375 پخش شد.
پس از حضور موفقی که در سریال‌های طنز «جایزه بزرگ» و «شب‌های برره» داشتید می‌شود گفت به طور کامل از فیلم و سریال‌هایی که تم جدی و غیر طنز دارند فاصله گرفتید. آیا تصمیم دارید که باز هم نقش جدی و غیر طنز را تجربه کنید؟
خیلی دلم می‌خواهد که تجربه کار دیگری را داشته باشم. حالا لزوما آن کار، کار بازیگری نیست. چون من بازیگری را خیلی دوست دارم اما در فضایی مناسب و صحیح به شکلی که بتوانم حداقل به خودم بدهکار نباشم و اگر روزی این اتفاق بیفتد قطعا بازیگری را رها می‌کنم. بازیگری بندی نیست که به آن چسبیده باشم و تنوانم آن را رها کنم. به هر حال هر کسی که وارد عرصه هنرپیشگی میشود دوست دارد مجالی پیدا کند تا خودش را در عرصه‌های متفاوت نشان دهد، اما بر این عقیده ام که این کار را نباید به هر قیمتی انجام داد. بعضی‌ها می‌آيند و کار متفاوتی می‌کنند اما نتیجه اش نتیجه خوبی نمی‌شود. حضور متفاوت اگر حضور قابل توجهی باشد ارزشمند است. به نظر من در هر مقطعی اگر آدم خودش را تکرار هم می‌کند اگر آن کار به شکل خوب و درستی باشد حرکت صحیحی انجام داده است.
آیا از کار نامه کاری تان تا به امروز رضایت دارید؟
نه، اصلا. من از خودم هم رضایت کامل ندارم چه برسد به کارنامه کاری ام. کار من از اول به هیچ وجه طنز نبودو به طور کاملا اتفاقی وارد این عرصه شدم. اما از آن جایی که کلا آدم کمال گرایی هستم همیشه می‌گویم که جایی برای پیشرفت هست و مثلا نگاهم همیشه به ‌هالیوود است. به قول یکی از دوستان که می‌گفت من می‌خواستم وودی آلن بشوم، این شدم چه برسد به این که نگاه‌مان فقط به کاری که خودمان انجام می‌دهیم باشد. به نظر من آدمی که کاملا از خودش رضایت دارد، آدم ابلهی است.
به نظر خودتان موفق ترین و ناموفق‌ترین فیلم یا سریالی که در آن حضور داشتید کدام‌ها بوده اند؟
خوشبختانه تمام کار‌های طنزم را پر مخاطب دیده ام. مثل «جایزه بزرگ»، «خانه به دوش»، «شب‌های برره»، «باغ مظفر» و «چهار خونه». این‌ها سریال‌هایی بوده اند که همگی موفق بوده‌اند. من کار خودم در «شب‌های برره» را خیلی دوست داشتم و لی یک کاری هم بود که بازی کردم و خیلی احساس بدی به من دست داد. البته نه از نظر کارگردان بلکه به خاطر این که به من قول داده شد که نقشم مهم باشد اما اصلا نقش مهمی در سریال نداشتم. سریال «عید امسال» که از شبکه 5 پخش شد و متاسفانه خیلی اعصابم سر آن کار خرد شد. کارگردان این سریال سعید آقا خانی بود که علاقه بسیاری به کار‌های ایشان دارم و  تهیه کنندگان بسیار نازنینی داشت. آقایان رضوی و عسگر پور که سرمایه گذاران فیلم «درباره الی» هم بودند و آدم‌های خیلی خوبی هستند و امیدوارم برای همه بازیگران پیش بیاید که برای یک بار هم که شده با این دو عزیز همکاری کنند. من از تنها چیزی که ناراضی بودم در واقع متن کار بود و قولی که به من داده شد اما عملی نشد و این جا در این مصاحبه می‌خواهم بگویم که با بازیگر‌ها به این شکل رفتار نکنید. همان طور که انتظار دارید یک بازیگر به موقع سر کارش حاضر بشود، دیالوگش را درست بگوید، خوب تمرین کند و اخلاقش خوب باشد شما هم به تعهداتتان در مقابل بازیگر به درستی عمل کنید. من وقتی 2 سال کار نمی‌کنم که روی آنتن نباشم و دلم می‌خواهد با یک کار خوب روی آنتن حضور داشته باشم یعنی برنامه ریزی مشخصی برای زندگی ام دارم. وقتی به من گفته می‌شود که بیا بازی ات را شروع کن نقش تو نقش پررنگی است و به مرور نوشته خواهد شد اما بعد می‌بینم که نقش در حد نقش دیوار است و بود و نبودش تفاوتی ندارد این مسئله باعث می‌شود بی اطمینانی در بازیگر ایجاد شود. این اتفاق به حدی تاثیر بدی در من گذاشت که به مدت دو ماه شب‌ها با قرص‌های آرام بخش می‌خوابیدم. فکر می‌کنم نویسنده کار در حق من کوتاهی کرد و گویا خود سریال هم آن چنان دیده نشد.
شما با مهران مدیری همکاری‌های موفقی داشتید. چرا این همکاری ادامه پیدا نکرد؟
معمولا آقای مدیری در تمام سریال‌هایشان از بازیگر‌های ثابتی استفاده نمی‌کند «مرد هزار چهره»«مرد دو هزار چهره» دلیل خاصی نداشته است و احتمالا تشخیص ایشان این بوده که نقشی که مناسب من باشد در این سریال وجود نداشته است یا شاید خواسته همکاری با بازیگران دیگری را تجربه کند و اشخاص دیگری را محک بزند. من برای آقای مدیری احترام زیادی قائلم و بسیاری کار‌های ایشان را دوست دارم. به نظرو عامل موفقیتم بوده اند و مدیون ایشان هستم. من به لحاظ کار طنز مهران مدیری را خیلی قبول دارم. همچنین آقای عطاران که ایشان هم از دلایل اصلی موفقیت و پیشرفت من بوده اند. و
مهران مدیری چقدر در پردازش شخصیت «لیلون» در سریال «شب‌های برره» که باعث معرفی چهره جدیدی در عرصه طنز به نام «بهنوش بختیاری»‌ شده به شما کمک کرد؟
مهران مدیری آن قدر شخصیت کاریزماتیکی دارد که فقط خودش به تنهایی باعث می‌شود که بازیگر بازی خوبی را ارائه دهد. او از نظر کارگردانی و روحی بسیار انسان توانمندی است و همین مسئله باعث می‌شود که تاثیر مثبتی بر تمام گروه داشته باشد. «شب‌های برره» متن خیلی خوبی داشت که سرپرستی اش بر عهده پیمان قاسم خانی بود. بچه‌های نویسنده هم خیلی خوب می‌نوشتند مثل امیر مهدی ژوله، خشایار الوند و مهراب قاسم خانی. به شخصه هنگام بازی همیشه از طرف آقای مدیری کنترل می‌شدم اما دستم را هم در خیلی صحنه‌ها باز می‌گذاشت.
در حال حاضر مشغول ایفای نقش در فیلم یا سریالی هستید؟
در فیلم جدید آقای سعید سهیلی که «ازدواج در وقت اضافه» نام دارد مشغول بازی هستم که یک فیلم کمدی است.
در میان خواننده‌های پاپ به کار‌های چه کسانی علاقه دارید؟
حمید عسگری- احسان خواجه امیری- رضا صادقی و برخی خواننده‌های دیگر
در فیلم سینمایی «دو خواهر» که به تازگی اکران شده شاهد بازی جذاب و روانی ازشما هستیم که تا حدی نیز متفاوت از دیگر بازی‌های شماست. چه نظری درباره این فیلم که احتمالا به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال 88 تبدیل خواهد شد دارید؟
من هم فکر می‌کنم «دو خواهر» فیلم بسیار پرفروشی شود. به دلیل این که موضوعی جالب دارد و ستاره‌هایی مثل محمد رضا گلزار، نیکی کریمی، حامد کمیلی، الناز شاکر دوست در آن حضور دارند. در این فیلم نقش خیلی محوری و پر رنگی ندارم اما در همان حدی که حضور دارم سعی کرده ام خوب باشم و انرژی بگذارم. مثل تمام کار‌هایی که تا به حال در آن‌ها حضور داشته ام و به ندرت کسی را مثل خودم دیده ام که مدام در اتاق خودش تمرین کند. تمام تلاشم را می‌کنم که مردم از من راضی باشند.
حرف آخر؟
من نماینده هنری سازمان حفاظت از محیط زیست هستم و دوست دارم به زعم خودم از مردم عزیزمان بخواهم که عاشقانه‌تر به طبیعت و دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم نگاه کنند
نوشته شده در اخبار روز. Leave a Comment »

پاسخی بگذارید

